THE POETRY OF HATAYI (Shah Ismâ’il I) (1487-1524)
Shah Ismâil I, the founder of the Safavid dynasty, was a poet who wrote under the penname, Hatayi (Khata’i). Early in his reign, with few exceptions, he composed poetry in Turkish dialect of Azerbaijan and Kizilbas (Kizilbash). The defeat at the battle of Caldiran (1514) against the Ottoman marked both the end of Safavid expansion into Anatolia and a turning point in the life of Ismâil, who abandoned himself entirely to a life of hunting, drinking, composing poetry and fathering children.
From the spiritual and significant viewpoint, it is possible to divide Hatayi’s poems into four groups;
- The poems, which contain the spirit of Sufism
- The poems, which have the Alevi sect themes
- The poems, which contain the sign of Hurufiye ecole.
- The poems, on love and human relationships
Hatayi was greatly influenced in his poems by the work of the Hurufi poet, Nesimi. Hatayi’s poetry, besides its literary merit, is important in that it contains data concerning the true nature of early Safavid Shi’ism. Shah Ismâil’s poetry reveals the influence on him of the beliefs of different Shi’ite groups. His poems were recited for centuries in Alevi-Bektashi circles of Anatolia. The Ahl-i Hakk, who incorporated him in the syncretic pantheon of their sect, considered him to be the pir of Turkestan, in whose person God spoke in Turkish, Hatayi de türki dedi, and finally the adepts of the Shabak sect in Irak included the poems ascribed to Hatayi in their secred book, the Buyruk.
The Divan collection by Shah Ismâil is one of eleven extant copies of the manuscript. The poems include both religious and secular subjects. Although the paintings in this manuscript relate to the secular verses, the most remarkable of Shah Ismâil’s poems are religious. We can devide Shah Ismâil’s poetry into four major collections corresponding to the following;
- Divan
- Dahnâmah
- The Nashatnâmah (a long mathnavi poem)
- Divan in Persian
We give examples below from his Divan and his Dahnamah.
- The Divan, the oldest and most authentic manuscript was completed in 1541, It contains 254 kasida ghazals, three mathnavis, one murabba and one musaddas. The great part of the content of Hatayi’s Divan consists of the lyrical poems. The Divan also reflexts Shah Ismâil’s ambitions as well as his introspective thoughts. Their fervid language and unorthodox claims were presumably aimed at whipping up the enthusiasm of Kizilbas (Kizilbash or Qizilbash) supporters. He also employed a poet laureate and two other poets, Riyadi of Zaveh and Abdullah Hâtifi; they were engaged in writing long poems in honour of Ismâil, but died before the poems were completed. It is thought that the manuscript was copied and illustrated for Sultan Ismâil himself, although the Divan of Hatayi has no colophon.
(Some examples from his poems in Koşma style)
Gönül ne gezersin seyran yerinde
Âlemde her şeyin yerinde
Olura olmaza dost deyüb gezme
Bir ahdine bütün yâr olmayınca
Yürü sofî yürü yolundan azma
İlin gıybetine kuyular kazma
Varub her dükkânda metâın çözme
Yanında mürşidin var olmayınca
Kalktı havalandı gönülün kuşu
Kavga gıybet etmek kötünün işi
Üstadın tanımaz bunda her kişi
Anın kim mürşidi er olmayınca
Varub bir kötüye sen olma nöker
Çerhine değer de dolunu döker
Ne Hudâ’dan korkar ne hicap çeker
Bir kötüde nâmus âr olmayınca
Şah Hatâyî’m edem bu sırrı beyan
Kâmil midir câhil sözüne uyan
Bir başdan ağlamak ömredir ziyan
İki başdan muhib Yâr olmayınca
Gele gönül hoş görelim bu demi
Bu da böyle kalmaya bir gün ola
Kişi çekmek gerek gussayı gamı
Hak’tan gelür her ne gelse bir kula
Er odur i’tikad ede pîrine
Nazar ede evvel ü âhırına
Elbet yok kadimdir ilter yerine
Sana kim neylerse salagör yola
Biz de biliriz ki dostu kardeşi
Bulamadım bir kara gün yoldaşı
Dost geçinüb yüze gülen kallaşı
Bahâsıdır satmak gerek bir pula
Her kişi bir hayâl ile eğlenür
Dâim anın gönlünde ol eğlenür
Böyle olur seydiğim gâh ağlanur
Kimi gördük kıyâmete dek güle
Kârun’u gör bunadı ya buldukça
İnandı felek yüzüne güldükçe
Sen iyilik et durma elden geldikçe
Dediler Halk bilmezse Hâlik bile
Gerçek olan kişi dosttan ayrılmaz
Değme kişide hakîkat bulunmaz
Sen seni satsan yedirsen bilinmez
Bu zamanda kimse yaramaz ile
Hatâyî dünyânın ötesi fâni
Bizden evvel bunda gelenler kani
Sanma dâim şad yürüye düşmeni
Bir gün olub nevbet ana da gele
Bu yolun yolcusu olayım dersen
Elde iki karpuz tutmalı değil
Derviş olub şalvar giyeyim dersen
Gâhi giyüb gâhi atmalı değil
Lâden bahçesinde gonca gül olmaz
Kâmil ile yoldaş olan yorulmaz
İki mahlûk vardır Hak’ka kul olmaz
Mağrurluk gibirlik etmeli değil
Mağrurlar orada olurlar yalan
Kibr imiş yorulub yollarda kalan
Eğer yolcu isen köprüyü dolan
Göz göre çamura batmalı değil
Koyun kuzusuna nasıl meledi
Öküzün kulağına kimler enedi
Garib bülbül gül dalında tünedi
Her çalı başında ötmeli değil
Şah Hatâyî İmam Câfer muhbiri
Hak’kın yârânıdır Veyselkarânî
Hak’kın haznesinden gelen güheri
Müşteri olmayana satmalı değil
(From gazels (ghazals) in the syllable metre)
Var imdi var imdi var senin olsun
Bir karârı bütünyâr senin olsun
Eğer havalanıp yüksek uçarsan
Yerlerden yukarı gök senin olsun
Mürvet deyüb alçaklara inersen
Bu yeter başına yer senin olsun
Eğer bülbük olub dalda ötersen
Üşte bağçe bağban bağ senin olsun
Eğer sarraf olub cevher satarsan
Üşte çarşu pazar şar senin olsun
Özün Hak’ka tapşır sultan Hatâyî
Üşte kara toprak sar senin olsun
- The Dahnâmah, which was composed in 1506 in the mathnavi style, and in the hazadj metre. The subject of this poem is the exchange of ten letters between the lover and the beloved, which ultimately leads to their union. It concludes a number of ghazals in the same metre. This Dahnâmah belongs to a literary genre which was very popular in the Persian and Turkish literatures of the 14th and 15th centuries.
-Sıfât-ı gülşen-i bahar –
Kış gitti yine bahâr geldi
Gül bitti vü lâlezâr geldi
Kuşlar kamusu figane düştü
Aşk oldu yine bu câne düştü
Yer geydi kaba-yi Hızr pûşan
Cümle dile geldi leb hamûşan
Bibliography
Allouche, Adel, The Origins and Development of the Ottoman-Safavid Conflict (906-962 / 1500-1555). Berlin, 1983.
Ergun, Sadrettin Nüzhet, Hatayî Divanı Şah İsmail-i Safevi, Hayatı ve nefesleri, Istanbul; Istanbul Maarif Kitaphanesi, MCMLVI (1956).
Ervavı, H. Mustafa, “Safavi Hanedanı”, Türkler, vol.6, 882-892, Ankara, 2002.
Hunt for Paradise, Court Arts of Safavid Iran 1501-1576 (exhibition catalogue), Jon Thompson and Sheila R. Canby (ed.), Milano, 2003.
The Encyclopaedia of Islam, New Edition, vol. IV.:186-188, Lieden: E. J. Brill,1978.
Some selected examples (please click on pictures to enlarge):